Utbildning
AM körkort / moped klass I 45km/h
AM kurser säsongen 2025
Utbildningen bokas och betalas i vår E-handel. Vid bokning får deltagaren direkt tillgång till det digitala teorimaterialet med 44 kapitel (möjlighet att både läsa och lyssna) med tillhörande frågor för varje kapitel. Totalt 996 frågor med förklaringar. Deltagaren loggar in på elev.korkortsaklart.se för att plugga teori. Innan den praktiska körninen genomförs ska eleven uppnått godkänd nivå på både läsa och öva delen i teorimaterialet. Det är lämpligt att det är gjort innan teorikursen börjar.
Kom ihåg att ansöka om körkortstillstånd för behörighet AM hos Transsportstyrelsen i god tid innan utbildningen (minst 2 månader innan).
Upplägg och viktig information gällande utbildningen
Med ett körkort behörighet AM får man köra moped klass 1. En moped kan ha både två, tre och fyra hjul och får ha en totalvikt av max 425kg. Man får även köra traktor A vilket i första hand är ett arbetsredskap, men som ombyggd bil kallas A-traktor och får då gå högst 30km/h. Utbildningen får i dagsläget endast ske med tvåhjulig moped oavsett vad man avser att köra efter utbildningen.
Utbildningen består av både teori och praktiska delar så som manövrering och övningskörning i olika trafikmiljöer. För att få göra de praktiska delarna ska du ha fyllt 14 år och 9 månader och ha ett körkortstillstånd. Ni ansöker om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen och handläggningstiden är ca 2-6 veckor normalt och längre under sommaren. Så gör det i god tid innan kursstart för att undvika fördröjningar. Den teoretiska kursen kan göras även om körkortstillståndet inte är klart.
Den obliagoriska teorikursen på 8 timmmar sker digitalt via Zoom under två dagar, en helg lördag och söndag kl 10:00-14:30 båda dagarna.
På Teoricentralen loggar eleven in via elev.korkortsaklart.se med Bank-ID för självstudier och plugga teori i den digitala körkortsboken med ljudstöd och smart Ai-teknik. Innan körningen vill vi att 90% av både läsa delen och öva delen med frågor är avklarade. Absolut bäst är om det är klart innan den lärarledda teorikursen via Zoom då deltagaren har möjlighet att få en djupare förståelse under kursen och därmed lättare att klara sig på ett säkert sätt i trafiken.
Den praktiska delen (minst 4 timmar obligatorisk körning) bokas in av läraren i födelsedagsordning under slutet av teorikursen. Oftast genomförs dessa 4 timmar vid ett tillfälle under en dag för att minimera frånvaro från skola. Det finns normalt tider för körning inom tre veckor från teorikursen för samtliga deltagare i varje grupp. I början av säsongen kan det vara längre väntan på körtid beroende på hur väglaget ser ut. Vi bokar inte in någon i förväg, utan alla får samma förutsättningar (datumordning för födelsedagen).
Om eleven inte uppnår de krav som ställs enligt kurspkanen under de fyra obligatoriska timmarna kan det bli behov av att komlettera med mer körning. Detta görs då enligt gällande prislista per timme. I de allra flesta fall uppnås målen under de fyra timmar som är minimikrav. Har man pluggat teori, är intresserad och mogen för trafiken, samt kan cykla så brukar det lösa sig.
Vi tänker på säkerheten och kvalitén i utbildningen och kör därför inte vid vinterväglag då den praktiska delen endast får ske med tvåhjuligt fordon. För manöverdelen krävs det ett inhängnat och godkänt manöverområde där det är möjigt att komma upp i 45km/h för att genomföra obligatorisk bromsövning.
Detta är det första och kanske viktigaste körkortet man tar, så satsa på kvalité när ni väljer vilken utbildare som ska få ta ansvar för utbildningen av ert barn.
Hos oss sker den praktiska delen helt individuellt, dvs ingen manöverbana i grupp. Kravet är minst fyra timmar körning enligt Transportstyrelsen, där flera utbildare gör en av dessa timmar som manöverbana i grupp. Vi tror att detta kan vara jobbigt för enskilda deltagare och vet att alla har olika behov och förutsättningar. Vi inleder därför alltid första körpasset med varje elev på manöverbana för att genomföra de obligatoriska momenten individuellt utan "publik". På det viset får varje elev precis vad just denne behöver och bästa möjliga individanpassade utbildning samt fler timmar i trafiken. Inför körpassen träffas vi alltid i trafikskolans lokaler på V. Esplanaden 7.
Vid körning i trafik sitter lärare och elev alltid på varsin moped och kommunicerar via kom-radio som monteras i hjälmen. Detta för att få en så självständig och säker förare som möjligt och värna om elevens integritet.
Det teoretiska provet gör man hos Trafikverket och det bokar Ni själva in via länken här intill. Detta då ni bäst själva vet hur det passar med skola och fritid och för att minska det administrativa arbetet för oss. Både den teoretiska kursen och den praktiska körningen måste vara genomförda och godkända innan vi kan rapportera in utbildningen som godkänd. Det är därför viktigt att ni INTE bokar in teoriprovet för tidigt. Utan vill ni gardera er med en tid för att inte stå utan om det blir brist på tider hos Trafikverket så bör ni som tidigast boka tiden 3 veckor efter Zoom-kursen.
Du som vårdnadshavare bör vara behjälplig och intresserad i hur det går och kanske diskutera trafiksituationer och regler med din ungdom. Det är ett prov som i stort liknar det man gör för övriga behörigheter som bil, lastbil och motorcykel då det är i samma trafik vi ska vistas. Det är alltså inte något enkelt prov för AM och om mognaden hos deltagaren är på en låg nivå kan det defenitivt bli svårt trots en bra utbildning.
Behövs extra stöd med personlig teori så kan man boka in det och då kostar det 500kr per timme med en trafiklärare. Men först vill vi att man jobbat igenom hela det digitala teorimaterial som finns där man kan lyssna på AM-körkortsboken samt svara på frågor. Då kan vi med hjälv av det få fram statisktik om vad som är svårt för den enskilde och hjälpa på rätt väg.
Krav enligt Transportstyrelsen
Mopedutbildningen ska ske hos en behörig utbildare och den är minst tolv timmar lång. Den består av minst fyra timmars praktisk träning. Totalt kan det bli mer än tolv timmar, beroende på hur du klarar de teoretiska och praktiska momenten. Om fler än fyra timmars körning behövs för att uppnå de krav som kursplanen ställer för att bli en säker förare så debiteras dem enligt samma lektionspriser som i paketet. Är det möjligt att köra lite lägre vid bokade tillfället för att uppnå godkänd nivå debiteras inget extra.
Det är inte tillåtet att övningsköra privat utan enbart hos utbildaren. Det innebär att inga förkunskaper krävs när du kommer till trafikskolan.
När utbildaren bedömt att du har uppnått kursplanens mål och rapporterat att du har genomfört utbildningen, kan kunskapsprovet skrivas hos Trafikverket. Utbildningen för AM gäller i fem år och ni ansvarar själv för att boka provet.
Synundersökning för körkortstillstånd
Från den 1 februari 2025 är det bara läkare och optiker som kan utfärda synintyg för ansökan om körkortstillstånd. Det kan betyda långa väntetider så var ute i god tid innan kursstart med ansökan om körkortstillstånd och synundersökning!
AM-paketet
Innehåller de obligatoriska momenten som krävs för utbildningen:
- 8 tim lärarledd teori
- 4 tim körning blandat manöverbana och olika trafikmiljöer i stad och landsväg ink. mopedhyra och hjälm / ryggskydd
- Digital teoriapp (marknadens bästa material med smart Ai-teknik och upplästa texter i korta avsnitt)
Pris: 5.995 kr
OBS! Avgift för teoriprov (325kr) till Trafikverket betalas till dem och ingår inte i kursavgiften till trafikskolan.
ansök här:
boka teoriprov för am:
Provavgiften till Trafikverket måste vara betald till dem senast 25h innan provtillfället - om detta inte är gjort avbokas provet automatiskt om personen som skall skriva provet var under 18 år vid bokningstillfället!
Krav på kunskaper i svenska språket
För att utbildningen skall vara säker för dig som elev och för våra lärare kräver vi att du för all utbildning hos oss skall ha godkänt nationellt prov i SFI kurs A, B och C och påbörjat kurs D eller godkänt nationellt prov på språkintroduktion kurs 1, 2, 3 och påbörjat kurs 4 eller motsvarande kunskaper i svenska språket.
Detta gäller även för att vi skall rapportera dig godkänd till Transportstyrelsen efter genomförd riskutbildning och introduktionsutbildning, då du måste kunna delta aktivt i diskussioner på svenska, samt kunna redogöra för kursens innehåll efter utbildningen, enligt Transportstyrelsens krav på deltagaren. Kontakta oss vid frågor.